פורים שמח עם משלוח מנות מנצח

    עפר גדנקן No Comments on פורים שמח עם משלוח מנות מנצח

    ניר כהן, דיאטן ויועץ תזונתי לציבור החרדי במשרד הבריאות
    מתכון לקעקת עיראקי (באדיבות רותי ויסקוט)

    10:26
    05.05.24
    נתי קאליש No Comments on מרן הגרמ"ה הירש: "עד ל"ג בעומר הפסקת אש משני הצדדים"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חג הפורים הוא חג שמח שמחזק גם את הקשרים בין האדם לחברו. אחת המצוות הבולטות בפורים היא משלוח מנות איש לרעהו ובזה נהגו ישראל קדושים להדר ולתת בד"כ יותר ממשלוח אחד המחויב בהלכה.

    כעת אנחנו בשלבי התכנון וההכנות לארגון משלוחי המנות וכשאנחנו נכנסים ל'סופר' לקניות קשה לפספס כבר בכניסה מלאי גדול של ממתקים ומשלוחי מנות ארוזים בדברי מתיקה. מתוך סקרנות, כשבדקתי כמה מתוק יכול להיות משלוח מנות ארוז שכזה מצאתי שיש בו כ- 25 כפיות סוכר ! ממש מבהיל. בדרך כלל, הילדים שלנו מקבלים הרבה יותר ממשלוח אחד ודמינו לכם את כל הסוכר שנכנס להם לגוף והנזק הבריאותי שעלול להיגרם להם רחמנא ליצלן !

    משלוחי מנות מסוכנים כאלה הם תוצאה של העברת מסרים שלילית על ידי התעשייה. דוגמא לכך היא פרסומת של אחת חברות הממתקים הגדולות שפנתה לכאורה ישירות לילדים שבה נראית דמות מחופשת עם סל גדוש בממתקים ונכתב בצידה בזה הלשון: “איזה מתוק הילד המחופש למרדכי ומחלק ממתקים עד בלי די.” זאת למרות שהחברה התחייבה להימנע מפרסום מוצרי מזון שנחשבים מזיקים לילדים. צריך לדעת שבישראל שכיחות עודף משקל והשמנת יתר היא בין הגבוהות בעולם. שכיחות עודף משקל והשמנה בקרב ילדים בגילאים 5-9 בשנת התשעו (2016) עמדה על כ-38%, מקום 8 מתוך 35 מדינות ה- OECD. בשנת התשעט (2019) נמצא לפי סקרים שכ-30% מהילדים היהודים סובלים מעודף משקל והשמנת יתר. יתר על כן, השמנה היא גורם הסיכון המשמעותי ביותר לסוכרת ומגדילה פי 7.8 את הסיכוי לחלות במחלה.

    מכל האמור, לנו ההורים יש אחריות גדולה על בריאותנו ובריאות ילדינו ונראה שזה אתגר לא קטן להכין משלוח מנות שהוא מצד אחד משמח לקבל ומצד שני בריא לתת.

    נציע מספר רעיונות לארגון משלוח מנות בריא וטוב:

    1. אפו בבתיכם חלות ולחמניות מדגנים מלאים שבעזרתם יוכלו יקירכם לקיים את סעודת הפורים בהידור ובבריאות (מצורף מטה מתכון של מאפה קעקעת עיראקי)

    2. הכינו בעצמכם סלטים בריאים ומקוריים כמו: טחינה משומשום מלא, סלט טבולה, חומוס, מטבוחה, חצילים וסלטי ירקות מגוונים. סלטים אלו יוכלו להשתלב מצוין יחד עם המאפים לצורך הסעודה.

    3. קלו בתנור ללא מלח או במליחות עדינה גרעינים ובוטנים ובשלו קטניות כמו גרגרי חומוס וצרפו אותם למשלוח וכך תזכו את האחרים בקיום מנהג 'אכילת הזירעונים' בפורים זכר לדניאל וחבריו ואסתר שנשמרו בזכותם מאכילת מאכלות אסורות.

    4. הוסיפו בריאות והדר באמצעות פירות הדר, בננות, תמרים ותפוחים ארצישראליים וכך תוסיפו צבע, בריאות וחיוך על הפנים.

    5. במידה ואתם קונים דברי מאכל או שתייה חפשו מוצרים עם הסימון הירוק בחזית האריזה וצמצמו כמה שניתן בקניית מוצרים מזיקים עם הסימון האדום.

    6. לילדים שהתרגלו ורוצים לתת דברי מתיקה, מומלץ לאפות בבית עוגות אישיות מופחתות בסוכר. ניתן להפחית בקלות שליש עד חצי מכמות הסוכר ממתכון מצוי.

    אז, שיהיה לכולנו חג פורים שמח, בריא ומנצח.

    מצרכים לכ- 30 יחידות:

    · 1 ק"ג קמח מלא (80%)

    · כף שטוחה של שמרים יבשים

    · 4.5 כפות סוכר

    · ½ כוס שמן זית/קנולה

    · 3-4 כפות חוויג' לאפיה

    · 3.5 כוסות מים פושרים

     

    לזיגוג:

    1 חלמון ביצה טרוף עם כפית שמן

     

    אופן ההכנה:

    1. לשים לבצק גמיש.

    2. משאירם מכוסה לתפיחה ראשונה למשך 30 דקות.

    3. לשים שוב.

    4. קורצים מהבצק כ- כדורים בגודל אגוז גדול ומניחים בצד ל-10 דקות.

    5. מכינים מכל כדור 'נקניק-בצק' ולסגור כל נקניק לעיגול (עם חור גדול באמצע) או להשאיר כמו לחמניות קטנות ולהניח בתבנית אפייה.

    6. מכסים את הקעקת ומתפיחים שוב למשך כשעה.

    7. מורחים בחלמון טרוף עם מעט שמן. ניתן לבזוק שומשום או קצח.

    8. לאפות בתנור שחומם מראש ל 180 מעלות למשך 10-15 דקות עד לקבלת צבע חום בהיר.



    0 תגובות